Pengalaman Internship (IETS) di Top Glove

I've significantly revised my trainee experiences numerous times over 6 months of practice because I missed the moments. I've learned some powerful, surprising lessons about myself. I can do men's' jobs by myself when I am alone without any help hands. Not to be proud of being like this, but I am not a strong girl and can't even lift up 50kg like everybody else. Just proud of being able to do many things by myself.

Ha lama dok speaking hahaha. Okay la aku student trainee kat Top Glove Kelantan selama 6 bulan and yes sapa2 yang amat meminati bahagian melibatkan panas, mesin, kerap rounding factory dan bahagian pump trobleshooting amatlah digalakkan untuk masuk bidang IETS ni.  Hhaha apa yang aku ceritakan ini adalah melibatkan pengalaman aku semata- mata ye. Mungkin kat factory lain, lain lah yang supervisor kau assign kerja kat kau. 


1) Best tak IETS?

All I can say best with experiences!!! Sebab banyak pengalaman kau dapat melalui pump, pipelines, wastwater, round factory hari-hari check environment, kena deal dengan engineer dari department lain, kena berdikari, kena berani bercakap dan bertegas dengan workers dan operators, kena deal dengan technician maintenance nak buat design itu ini.


2) Ramai tak student trainee dalam IETS dalam satu satu masa?

Tak pun. Aku dulu dua orang, Sorang laki sorang perempuan. Kalau sorang kat site, sorang kena duk ofis, haaa bergili- gilir macam tu.


3) Job scope IETS? Ini pengalaman aku ye

- Kena test sample air incoming dan final discharged hari - hari 

- Kena belajar repair pump and kenapa pump selalu tak berfungsi (aku kan perempuan haa mcm susah la sikit sbb xde energy haha tapi aku boleh la buat sebab belajar kan, kawan intern laki and workers department ni banyak tolong aku)

- Kena buat training dekat operators (including local dan foreign) tp dont worry foreign workers kat sini mostly pandai cakap melayu hehe

- Kena handle dan monitor Scheduled Waste Disposal (masa ni SV aku suruh aku handle sorang2 and I made mistakes huwaaaaaa nak nangis hahaha tapi takpe belajar)

- Kena pandai cakap and deal dengan suppliers dari luar kilang (nak beli produk dia tapi takut jugak kena tipu haaa kena pandai- pandai la)

- Kau kena masuk line production and check every line , takut ada illegal discharged or effluents kat situ, kalau ada kena inform supervisor kau

- Selalu follow- up dengan geng-geng maintenane and electrical whether dorang dah siapkan ke belum apa yang kita dah assign untuk dorang, tapi jangan push ye cuma follow up (tapi ni susah hahaha kau kena pandai amik hati orang)

Learn how to fabricate the valve filter with the maintenance team

Pump and pipeline troubleshooting with IETS and RO team 

Learn how to repair the inner side of the centrifugal pump

Monitor the scheduled waste disposal to the disposal center in Klang

Basically, I'm a trainee in Top Glove from IETS departments. First of all, I didn't ask to place myself in this department because I didn't even know what departments available in Top Glove except for the production and R&D field. I've been interviewed by recruiters from headquarters during UniMAP Career Fair. They looked for vacancies during the career fair then I was interested to join. 

After 1 month of waiting for the response, alhamdulillah I got the placement in Kota Bharu, Kelantan. The first time on opening up an email from the hiring manager gives me goosebump when I read the line of -"Warmest Greeting from Top Glove".  I can't even believe in myself getting the job as a trainee because I am not a good student, my grades aren't that good. But alhamdulillah, it's my time to show my skills, technical skills. Yes, that what I am looking for now and it was happening! I got a really great and challenging experience during my internship programs.

6 comments