Photoshop : Kenapa warna font tak boleh tukar?

Hai assalamualaikum , nak buat tutorial sikit meh. Hhehe. Tadi tengah dok edit header dekat photoshop tu , stres gila sebab tak boleh tukar warna font. Dah highlight bagai dah tapi hasil tetap sama. Dia mantain kaler grey. 

Last- last aku jumpa signal ni kat tepi pop up kaler tu. Dia cakap "WARNING! OUT OF GAMUT FOR PRINTING!" Aduh aku tak tahu pape pulak pasal gamut gamut ni. Amenda la. Pastu tanya la google , dia bagitahu Gamut Colour ni sebenarnya ;

A gamut is the range of colors that a color device can display or print. A color that may be displayed on your monitor in RGB may not be printable in the gamut of your CMYK printer. For instance, the nice blue on your monitor that prints as purple.

Maksud dia photoshop ni dia ade kaler management dia yang tersendiri la. Maksudnya , dia ade julat or range yang tersendiri la. Kot? Aku cakap apa yang aku paham je la ye hhaha.

Gamut Warning
Erm , bila  dah jadi macam ni memang tak boleh nak tukar ler ke kaler yang kita nak kan?


Aku dah tukar ke kaler biru tapi still warna grey. Masalah betul la.
Cara nak atasi korang buat camni. As simple as abc hihi :)

VIEW  > GAMUT WARNING

Unchecked Gamut Warning


Yayyy , pastu try highlight sekali lagi perkataan yang nak ditukar. And tengok dapat tak?

sekian hihi assalamualaikum



0 comments